De eerste stap van ontevredenheid is een gesprek aangaan. In een open en eerlijk gesprek kun je samen op zoek naar een oplossing.
Wanneer een lid, vrijwilliger of ouder melding wil doen van ongewenst gedrag, kan hij/zij zich wenden tot één van onze vertrouwenscontactpersonen (VCP). Mocht je toch liever je verhaal doen bij iemand buiten Antilopen, dan kan dat ook. Centrum Veilige Sport (NOC*NSF) heeft diverse mogelijkheden om contact te leggen.
Vertrouwenscontactpersonen (VCP)
De Vertrouwens Contact Persoon is het eerste aanspreekpunt voor vragen, vermoedens, meldingen, klachten en aangifte met betrekking tot ongewenst gedrag. De VCP is aanspreekbaar voor spelers, ouders van spelers, kaderleden, vrijwilligers en bestuurders. Ze nemen meldingen aan, informeren over mogelijke vervolgstappen, verzorgen procesbegeleiding en hebben een adviesrol richting het bestuur.
Een aantal concrete voorbeelden van wanneer er contact met de VCP opgenomen kan worden:
- Seksuele intimidatie
- Agressie en geweld
- Pesten
- Discriminatie
- Interne criminaliteit
Vertrouwenscontactpersonen van Antilopen
Loes Meijs
Dineke Verkaik
Mocht je met een onafhankelijke vertrouwenscontactpersoon willen praten, dan kun je ook terecht bij LHV (Leusder Handbal Vereniging), gegevens zijn te vinden op de site van LHV. Je kunt voor meer informatie je kun hier kijken.
Melding maken of indienen van een klacht
Je kunt melding maken van grensoverschrijdend gedrag door contact op te nemen met één van onze VCP’ers. Dit kan mondeling maar ook via mail. Vaak lucht het al op om met iemand te praten of om advies te krijgen. Wanneer je echter een officiële klacht wilt indienen, zullen wij je altijd vragen dit per mail te doen. Contactgegevens: [email protected] Belangrijk om te weten: elke officiële klacht wordt geanonimiseerd met het bestuur besproken, omdat die de verantwoordelijkheid heeft om de gevolgen voor de vereniging vast te stellen en daarnaar te handelen. Bij (vermoedens van) seksuele intimidatie is het bestuur zelfs verplicht dit te melden bij de bond (KNKV) of bij Centrum Veilige Sport.
Wat doet de VCP?
- Preventieve en ondersteunende maatregelen treffen ter voorkoming van ongewenst gedrag
- Opvang, advisering en begeleiding van de persoon die een melding maakt
- Beschikbaar zijn voor een gesprek omdat je je zorgen maakt over het welzijn of veiligheid van een ander lid.
- De VCP kijkt wat de volgende stappen kunnen zijn en verwijst door naar een eventuele bemiddelaar of naar een andere (externe) hulpverleningsinstantie.
- Het bieden van eventuele nazorg aan de melder van de klacht.
Wat doet Antilopen met een officiële klacht?
Allereerst is het belangrijk te weten dat de VCP geen stappen onderneemt zonder instemming van de melder. De melder geeft aan wat voor hem/haar voelt als de beste stap. Echter, indien er een officiële klacht wordt ingediend m.b.t. seksuele intimidatie moet het bestuur op de hoogte worden gesteld, omdat zij een meldplicht hebben. Mocht het bestuur hier volgens de melder buiten moeten blijven, wordt de melder gevraagd zelf extern contact op te nemen met de KNKV of bij Centrum Veilige Sport. De VCP kan je vragen voor begeleiding en ondersteuning. Het is ook mogelijk dat de melder het intern met de pleger wil oplossen (bijv. met hulp van het bestuur). Nogmaals, alles in samenspraak en met toestemming van de melder.